Hoe Kan Je Greenwashing Herkennen

Hoe Kan Je Greenwashing Herkennen
Als je van duurzame mode houdt, heb je waarschijnlijk de groeiende lijst van merken gezien die de termen ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, ‘veganistisch’ en zelfs ‘circulair’ gebruiken. Als consument is het steeds moeilijker geworden om te weten of u een bewuste aankoop doet of dat je greenwashing koopt.

Als reactie hierop hebben studies uitgewezen dat slechts 20% van de consumenten vertrouwen heeft in claims over duurzaamheid van merken. Dit is een probleem, want zonder vertrouwen heb je niets. Wat interessant is, is dat dit onderzoek tegelijkertijd heeft aangetoond dat 53% van de consumenten merken dat merken de meeste macht hebben om de mode-industrie te veranderen. Stel je het even voor, het wassen van iets zodat het groen lijkt, maar in werkelijkheid is het dat niet. Greenwashing is wanneer een bedrijf meer geld en tijd besteedt aan het promoten van zichzelf als duurzaam dan aan het daadwerkelijk minimaliseren van de impact op het milieu. Merken met enorme marketingbudgetten kunnen hun klanten gemakkelijk misleiden met enorme claims, groene logo's en heel weinig feiten door erop te vertrouwen dat hun producten ‘goed voor de planeet’ zijn. Als klant kan het moeilijk zijn om greenwashing te herkennen, aangezien het in vele vormen voor kan komen.

Net als bij andere hot topics, staan ​​mensen op, dit keer tegen greenwashing. Zij willen niet langer de valse claims kopen. Afgelopen Black Friday (29 november) hebben protestgroepen Extinction Rebellion en Fashion Action zondagochtend de H&M op het Rokin in Amsterdam met groene verf bedekt. Daarmee protesteren ze tegen greenwashing.


Greenwashing bewijst dat duurzaamheid een echte prioriteit wordt voor merken. Als gevolg hiervan is in de toekomst meer regelgeving nodig. In de tussentijd volgen hier enkele snelle tips om u te beschermen tegen greenwashing.

 

Hoe voorkom je in greenwashing te trappen?

Er zijn veel manieren om greenwashing te herkennen, maar hier zijn de drie belangrijkste gebieden die u moet bekijken voordat u tot aankoop overgaat

 

Let op de cijfers en de volumes

Een merk dat zich inspant om zijn impact te berekenen, te delen en doelen te stellen, is een merk dat blijk geeft van ware intentie en verantwoordelijkheid. Een merk dat werkt aan het verbeteren van zijn volledige collectie, bedrijf en toeleveringsketen, is een merk dat blijk geeft van een oprechte motivatie om te veranderen. Merken die greenwashing doen, doen echter vaak vage beloften en uitspraken en produceren ‘bewuste collecties’, wat zwakke pogingen zijn om een ​​verkeerde indruk van milieubewustzijn te creëren. 

Materialen

Echte duurzame merken zijn zich bewust van de materialen die ze gebruiken, net als hun impact. Als zodanig gebruiken ze meestal biologische en gecertificeerde materialen. Duurzaamheid is echter een reis, en certificaten zijn duur, dus alleen omdat ze ze niet hebben, betekent dit niet dat ze het niet serieus nemen om duurzaam te zijn. Het beste is om ze rechtstreeks te schrijven en te kijken wat ze te zeggen hebben. 

Transparantie

Hoewel perfectionisme niet vereist is in duurzaamheid, is transparantie een grote must. Echte duurzame merken zijn waarschijnlijk erg transparant, zowel van het goede als het slechte. Een grote greenwashing rode vlag is wanneer een merk de oorsprong van de stof en de locatie van hun leveranciers niet deelt. 

Benieuwd naar de details?

Ga voor meer informatie over greenwashing, de gevaren van de term ‘natuurlijk’ en meer gedetailleerde richtlijnen naar deze geweldige artikelen door Good on You en Green Queen Ook dit Vogue artikel door Emily Farra zegt precies waar het op staat!

Toegevoegd aan winkelwagen

Product title

€29,95

€29,95

Verwijderen

Totaal

Subtotaal

Verzending Gratis

Totaal

Terugkeren naar winkel