Dag van de Aarde - Wat Is Het En Wat Kan Jij Doen

Dag van de Aarde - Wat Is Het En Wat Kan Jij Doen
22 april is het de Dag van de Aarde! Deze dag wordt besteed aan het vieren van onze aarde en alles wat zij te bieden heeft. Maar wat nog belangrijker is, het is een dag die aanzet tot positieve actie en discussie over onze manier van consumeren en leven te heidefinieren. Sinds de eerste Dag van de Aarde in 1970 zijn miljarden mensen samengekomen om een impact te hebben. Deze blog bespreekt het belang van de Dag van de Aarde, van onmiddellijke actie en actie op lange termijn, en van klimaatrechtvaardigheid. Ook wordt uitgelegd wat MUD Jeans deze Dag van de Aarde doet en wat jij kunt doen om betrokken te raken.
  

 

Waarom is Dag van de Aarde zo belangrijk?

 

Eén ding is duidelijk: om onze aarde en iedereen erop te laten overleven, moeten er dingen veranderen. Snel. Door mensen bewust te maken van de dreiging van klimaatverandering en het belang van echte duurzaamheid en positieve actie, wil de Dag van de Aarde het gesprek over dit onderwerp aanzwengelen. Het is een dag die aan deze missie is gewijd. En deze beweging wordt steeds belangrijker, niet alleen omdat ze de negatieve impact van menselijke activiteit op de planeet erkent, maar ook omdat ze een kans biedt om merken en bedrijven ter verantwoording te roepen.

 

 

 

 

Bovendien valt de Dag van de Aarde samen met een andere belangrijke beweging - Fashion Revolution Week (18-24 april). Deze beweging heeft een tragische achtergrond: op 24 april 2013 kwamen ongeveer 1130 mensen om het leven en raakten meer dan 2500 arbeiders gewond toen de fabriek Rana-Plaza in Savar, Bangladesh instortte. Fashion Revolution Week is in het leven geroepen om te voorkomen dat we dit vergeten en om te strijden tegen de onrechtvaardigheden, machtsonevenwichtigheden en de sociale en milieu-impact van de mode-industrie. Net als de Dag van de Aarde is het een dag om merken en bedrijven ter verantwoording te roepen en verandering te eisen.

  

 

Geen woorden maar daden

 

Een opvallend element van Earth Day zijn de ambitieuze beloften van grote merken. Vorig jaar beloofde KitKat bijvoorbeeld om tegen 2025 CO2 neutraal te worden en L'Oréal Paris beloofde om in 2030 zijn CO2-uitstoot met 50% te verminderen. Terecht geeft deze dag een impuls om de business as usual in vraag te stellen en positieve actie te ondernemen. Hoewel dit belangrijke stappen zijn, waarbij achter de schermen waarschijnlijk nog veel moet veranderen, blijft de vraag of dergelijke beloftes genoeg zijn. Als merken de koolstofvoetafdruk van elk product halveren maar de verkoop blijven opvoeren, zal de koolstofbesparing dan niet te minimaal zijn? Geven langetermijnbeloften merken misschien de tijd om onmiddellijke actie uit te stellen en verantwoording in het heden te vermijden, terwijl nu dringend actie nodig is? Ten slotte rijst de vraag wie al die beloften in de gaten houdt. 

 

Bij MUD Jeans geloven we in het belang van onmiddellijke actie en het nemen van verantwoordelijkheid. Naast het nemen van verantwoordelijkheid over ons afval door onze oude jeans terug te nemen en te recyclen, stellen we voortdurend onze aanpak ter discussie en innoveren we om nieuwe, minder belastende productietechnieken en materialen te bereiken. Hierdoor gebruiken onze jeans nu al 93% minder water en 74% minder CO2, en hebben ze een 51% lagere impact op de biodiversiteit. Bovendien hebben we een kleine en transparante toeleveringsketen behouden, waardoor we nauwe relaties kunnen onderhouden met al onze partners. Door deze nauwe relatie, onze gedragscode en audits door derden, werken we er hard aan om ervoor te zorgen dat iedereen die bij de productie van onze jeans betrokken is, eerlijk wordt behandeld.

 

 

 

 

Sociale impact & klimaatrechtvaardigheid 

 

Een ander belangrijk punt om in gedachten te houden is dat de Dag van de Aarde verder gaat dan milieu-impact. Sociale impact speelt een belangrijke rol in duurzaamheid en in de manier waarop we klimaatverandering tegengaan. Er is een holistische aanpak nodig voor een duurzamere toekomst, waarbij niemand wordt vergeten. Nu nog wordt bij de bespreking van duurzaamheid zelfs bij ambitieuze nieuwe maatregelen, zoals de EU-strategie voor duurzaam textiel, onvoldoende aandacht besteed aan de sociale impact. Als we het hebben over de Dag van de Aarde en sociale duurzaamheid, is klimaatrechtvaardigheid een onderwerp dat centraal moet staan.



Klimaatrechtvaardigheid houdt in dat "de behoeften en stemmen van degenen die het meest door de klimaatverandering worden getroffen, op de voorgrond worden geplaatst" (B Lab). Deze aanpak is hard nodig omdat de gemeenschappen die het minst verantwoordelijk zijn voor de klimaatverandering vaak het meest te lijden hebben onder de gevolgen. De stijgende zeespiegel en natuurrampen, bijvoorbeeld, treffen kustgemeenschappen elk jaar en hebben huizen beschadigd en levens gekost. Terwijl de klimaatverandering voornamelijk wordt veroorzaakt door de economisch bevoorrechtten, zijn de effecten onevenredig gevoeld door gemarginaliseerde gemeenschappen.



Een inspirerend voorbeeld van een initiatief ter ondersteuning van klimaatrechtvaardigheid is het TAZO Tree Corps. Dit is een groep van lokale individuen die planten en bomen onderhouden om klimaatverandering tegen te gaan en nieuwe banen te creëren in economisch achtergestelde buurten en gemeenschappen van kleur in de VS.







Ontdek meer in deze video:

 

 

Impact na Dag van de Aarde


Eén ding is duidelijk: de Dag van de Aarde is een dag met actie over de hele wereld. Maar zoals de Earth Day-organisatie het zelf zegt: "Het is niet een dag, het is een beweging." We hebben consistente positieve actie nodig om een echte impact te hebben. Dan van de Aarde moet elke dag zijn. Een manier waarop bedrijven deze filosofie in praktijk kunnen brengen is door duurzaamheid centraal te stellen in hun bedrijfsmodel. Wij bij MUD Jeans geloven dat, alleen als duurzaamheid in het centrum van de besluitvorming staat, dergelijke waarden echt geleefd kunnen worden binnen een bedrijf. MUD Jeans is opgericht rond het idee om de meest duurzame denim te produceren. Bij elke belangrijke beslissing die wordt genomen, wordt dit uiteindelijke doel in gedachten gehouden. Wij hopen te laten zien dat bedrijfsmodellen waarin duurzaamheid centraal staat, kunnen werken en dat steeds meer bedrijven deze waarden op de lange termijn prioriteit gaan geven.

 

 

Wat wij doen op de Dag van de Aarde

 

Op deze Dag van de Aarde lanceren we met veel plezier ons nieuwe Voices for Good-platform. Dit project is ontstaan toen we onszelf de vraag stelden "hoe kunnen we een bredere positieve impact hebben?". En het komt hierop neer: onze jeans redden misschien niet de wereld, maar de mensen die ze dragen kunnen dat wel. Telkens als we kijken naar de mensen die ons merk ondersteunen, worden we geïnspireerd door de hoeveelheid verandering, vragen, pleidooien, leren, ondersteuning en voorspraak die we vinden. We hebben besloten dat we ons platform willen gebruiken om deze stemmen te promoten. Voices for Good zal een platform bieden voor de initiatieven van onze supporters die sociale en ecologische verandering bevorderen. Het introduceert initiatieven bij een breder publiek, potentiële supporters, partners en vrijwilligers. Om meer te weten te komen, bekijk de pagina hier

 

 

Tenslotte willen we binnen het MUD Jeans team de tijd vinden om meer goeds te doen. Daarom krijgen alle MUD-medewerkers nu elk jaar een Earth Day vrij om te besteden aan het ondersteunen van sociale en/of milieuprojecten.

 

 

Wat jij kan doen

 

Neem actie

 

Op de officiële website van Earth Day vind je tal van suggesties over hoe je deze Dag van de Aarde actie kunt ondernemen. Je kunt bijvoorbeeld meedoen aan de Great Global Cleanup, pleiten voor klimaatactie op je universiteit, of een Earth Day-etalagbord maken.

 

Stel anderen verantwoordelijk

 

Een voorbeeld van hoe je merken ter verantwoording kunt roepen is door een eenvoudige e-mail/brief te sturen waarin je verandering eist. In de geest van de Fashion Revolution Week kun je hier een e-mailsjabloon vinden om meer transparantie te eisen over de toeleveringsketen van een willekeurig modemerk.

Leer

 

Kennis is macht! Wil je meer leren over duurzame mode? Volg dan hier onze Sustainable Fashion Cursus. Deze cursus zal je in staat stellen om bewustzijn te verspreiden, bedrijven onder druk te zetten om te veranderen en je gedrag en gewoonten te veranderen. Of bekijk enkele documentaires op WaterBear, het eerste gratis video on demand platform gewijd aan de toekomst van onze planeet. Hier zijn onze top 3 keuzes:



1. Wild Innovators - belicht vooruitstrevende ideeën van lokale vrouwelijke natuurbeschermers, wetenschappers en gemeenschapsorganisatoren.



2. A Circular Solution - laat zien dat een circulaire economie niet gericht is op het beëindigen van groei - in plaats daarvan vraagt het hoe we welvaart kunnen bereiken voor toekomstige generaties.



3. #TreesAreTheKey - een blauwdruk om de klimaatverandering te beperken en de honger en armoede in Afrika te verlichten.

 

Toegevoegd aan winkelwagen

Product title

€29,95

€29,95

Verwijderen

Totaal

Subtotaal

Verzending Gratis

Totaal

Terugkeren naar winkel