Onze Reis Naar Best For The World B Corp

Onze Reis Naar Best For The World B Corp
Maart is B Corp maand! En aangezien MUD Jeans een B Corp is sinds begin 2015, willen we de tijd nemen om te vieren dat we deel uitmaken van deze gemeenschap. Deze blog geeft je een inzicht in onze reis om een B Corp te worden, evenals onze voortdurende inspanningen om de beste B Corp te worden die we kunnen zijn. Maar eerst, wat betekent een B Corp zijn eigenlijk?

 

Okay...maar wat is een B Corp?

 

B Corps zijn bedrijven met winstoogmerk die door het non-profit B Lab zijn gecertificeerd om te voldoen aan de normen voor sociale en milieuprestaties, verantwoordingsplicht en transparantie. Om het in de woorden van het B Lab te zeggen: B Corps (ook wel Benefit Corporations genoemd) gebruiken hun bedrijf als een kracht voor het goede. Om een B Corp te worden, moet je een volledige assessment doen. Als je de B Impact Assessment afrondt, moet je een getoetste minimumscore van 80 op 200 punten halen.

Naast je eigen inspanningen, betekent een B Corp zijn ook deel uitmaken van een gemeenschap. We zijn er trots op om in zulk goed gezelschap te verkeren en wanneer we nieuwe samenwerkingen overwegen, proberen we die binnen het B Corps netwerk te vinden. Omdat we weten dat we dezelfde ultieme visie delen. 

 

 

  

Hoe het begon

 

Wij begonnen onze reis om B Corp te worden al in 2014. Aangezien MUD Jeans is geboren met de missie om de mode-industrie ten goede te veranderen, paste het worden van een B Corp duidelijk bij onze missie. Maar dit was makkelijker gezegd dan gedaan. De noodzakelijke beoordeling is ongelooflijk gedetailleerd en vereist dat je nadenkt over onderdelen van ons bedrijf waar je misschien nog niet eerder aan hebt gedacht. Het duurde enkele maanden, maar uiteindelijk werden we in januari 2015 gecertificeerd met een score van 91,2! En hoewel dit een enorme mijlpaal voor ons was, wisten we dat we onze score in de toekomst nog verder wilden verbeteren. 

  

Waar we trots op zijn 

 

1. We nemen al onze oude jeans terug voor recycling en promoten deze aanpak verder via ons leasesysteem.

Op die manier nemen we verantwoordelijkheid voor het afval dat we als merk creëren en voorkomen we dat er nog meer afval op de bestaande stortplaatsen terechtkomt. Het maakt het ook mogelijk om onze impact op het milieu aanzienlijk te verminderen door de behoefte aan de productie van nieuw katoen te verminderen.

2. Door voortdurende innovatie hebben we nieuwe, minder belastende productietechnieken bereikt.

Zo heeft het gebruik van laser en ozon PP-spray, chloor en het wassen met stenen vervangen. Bovendien bespaart een nieuwe schuimverftechniek, uitgevonden door Tejidos Royo, 100% water en 86% minder chemicaliën. Ons meest ambitieuze doel is echter om de eerste spijkerbroek te maken van 100% post-consumer gerecycled katoen via ons Road to 100-project.

3. Onze impactcijfers laten ons zien dat we op de goede weg zijn.

We zijn er trots op dat we onze precieze milieu-impactcijfers openbaar kunnen maken en kunnen laten zien dat we niets te verbergen hebben. In 2021 hebben onze jeans 93% minder water, 74% minder CO2 en 47% minder land gebruikt en hadden ze een 51% lagere impact op de biodiversiteit.

4. Via ons Road to 100-project willen we de eerste spijkerbroek maken die gemaakt is van 100% post-consumer gerecycled katoen.

Het succes daarvan zou betekenen dat er voor zo'n jeans helemaal geen nieuw katoen meer geproduceerd hoeft te worden. Door voortdurend onderzoek hebben we belangrijke mijlpalen in dit project bereikt, die we binnenkort met u zullen delen!

5. We hebben een kleine en transparante toeleveringsketen behouden, waardoor we nauwe relaties met al onze partners kunnen onderhouden.

Door deze nauwe relatie, maar ook door onze gedragscode en audits door derden, werken we hard om ervoor te zorgen dat iedereen die betrokken is bij het maken van onze jeans eerlijk wordt behandeld. Want duurzaamheid gaat verder dan onze impact op het milieu.


Al deze aspecten zijn belangrijk geweest in onze rol als gecertificeerde B Corp. Het heeft ons ook in staat gesteld om onze beoordelingsscore te verhogen van 91,2 punten in 2015 naar 124,7 punten bij onze recente herbeoordeling! En natuurlijk zijn we, als merk dat zich richt op het verminderen van de milieu-impact van jeans, vooral trots op onze score binnen de categorie "Milieu". Met een milieuscore van 74,1 heeft MUD Jeans de hoogste score over alle B Corps en werd daarom bekroond met "Best for the World: Environment" door het B Lab in 2021. We zijn ongelooflijk trots dat we deze prijs al vier keer hebben mogen ontvangen!

  

 

Hoe we willen verbeteren

 

Er is altijd ruimte om te groeien en bij MUD Jeans streven we ernaar vooruitgang boven comfort te verkiezen. Hier is een overzicht van drie dingen die we in de toekomst nog verder willen verbeteren:

 

1. Welzijn van werknemers.

Als een team dat werkt met een doel, hebben we de neiging om alles te willen doen. Maar een deel van het maken van duurzame jeans is een duurzame benadering van werk. Ten eerste willen we er beter voor zorgen dat we de tijd kunnen nemen om te ademen, een stapje terug te doen en tussendoor iets te vieren. Daarnaast willen we meer tijd vinden voor persoonlijke groei. Ons team is echt geweldig in wat ze doen, maar we willen iedereen de kans geven om in nog meer dingen geweldig te worden als ze dat willen. In die geest willen we de mogelijkheden voor ons team verder vergroten om hun vaardigheden, talenkennis en knowhow uit te breiden.

2. Onze positieve impact op het milieu.

Hoewel we bijzonder trots zijn op wat we tot nu toe hebben bereikt, zijn we niet van plan om binnenkort te stoppen met verbeteren. Ten eerste hebben we nog veel werk voor de boeg in het kader van ons Road to 100-project. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om het resterende biologische katoen dat we in onze jeans gebruiken geleidelijk aan te vervangen door gerecycled katoen. Daarnaast willen we nog beter ons best doen om te pleiten voor beleidsveranderingen. Met name op het gebied van Extended Producer Responsibility (een beleidsaanpak waarbij producenten de financiële of fysieke verantwoordelijkheid krijgen over hun gebruikte producten), willen we aandringen op meer verandering binnen en buiten de mode-industrie. Tot slot willen we een nog beter beeld krijgen van waar we staan op het gebied van afvalproductie en circulariteit. We werken aan het meten van deze aspecten in onze hele toeleveringsketen.

3. Diversiteit en inclusiviteit.

Last but certainly not least: van MUD Jeans het meest inclusieve en diverse bedrijf maken dat het kan zijn, is iets waar we aan willen blijven werken. We willen inhoud en producten creëren die resoneren met ons publiek. Ons doel voor 2022 is om meer onderzoek te doen naar dit onderwerp, ook in onze toeleveringsketen, en om meer divers te zijn in onze beeldkeuzes en modellen waarmee we werken. 

 

Toegevoegd aan winkelwagen

Product title

€29,95

€29,95

Verwijderen

Totaal

Subtotaal

Verzending Gratis

Totaal

Terugkeren naar winkel